Sicil, 2025/II Sayı 53: 131-154
Dr. Öğr. Üyesi İmge Hazal YILMAZ TEKİN
Hacettepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Medeni Hukuk Anabilim Dalı
Dr. Öğr. Üyesi Fatih GÜLTEKİN
Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü
İşyerinde psikolojik taciz, iş ilişkilerinde her daim var olan bir gerçektir. Hemfikir olunan bir tanımı yapılamamakla birlikte işyerinde psikolojik taciz, kural olarak işyerinde gerçekleşen, uzun süre ve sistematik bir biçimde tekrarlanan, mağdura yönelik zarar kastıyla gerçekleşen davranışlardır. Psikolojik tacizin başta mağdur olmak üzere, işyerine, topluma ve hatta ülke ekonomisine olumsuz etkileri bulunmaktadır. İşyerlerinin bir gerçeği olduğu maalesef her daim bilinen bu olgu, Cumhurbaşkanlığının İş Yerlerinde Psikolojik Tacizin (Mobbing) Önlenmesi Konulu ve 2025/3 sayılı Genelgesi’yle yeniden gündeme gelmiştir. Çalışmamızda, psikolojik tacizin ayrıntılı olarak ele alınması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda öncelikle işyerinde psikolojik taciz kavram ve sürecine yer verilmekte, ardından psikolojik tacizin normatif dayanakları ele alınmakta ve son olarak ise 2025/3 sayılı Genelge’de yer alan hükümler ile bunların muhtemel etkilerine ilişkin değerlendirmeler sunulmaktadır.
Psikolojik taciz, işverenin işçiyi koruma borcu, dürüstlük kuralı, işyeri, Cumhurbaşkanlığı Genelgesi.
Mobbing is a reality that has always existed in labor relations. Although there is no consensual definition, mobbing is behaviors that are principally occurred at the workplace, repeated over a long period of time and systematically, deliberately intended to harm the victim. Mobbing has negative effects not only on the victim, but also on the workplace, society and even the national economy. Unfortunately, this fact, which has always been known to be a reality of workplaces, has come to the spotlight again with the Presidential Circular No. 2025/3 on the Prevention of Mobbing. In this study, it is aimed to discuss mobbing extensively. In this framework, firstly, the term and process of mobbing in the workplace is explained, then the normative principles of mobbing are discussed, and finally, the provisions of the Circular No. 2025/3 and their possible effects are evaluated.
Mobbing, the obligation of the employer to protect the worker, good faith, workplace, Presidential Circular.