Sicil, 2023/I Sayi 48: Sayfa 33-49
Prof. Dr. Serkan ODAMAN
Yasar Üniversitesi Hukuk Fakültesi Is ve Sosyal Güvenlik Hukuku Anabilim Dali
Toplu menfaat uyusmazliklarinin çözümüne yönelik sürecin amaci toplu is sözlesmesinin imzalanmasidir. Türk çalisma mevzuati da çatismaci çözüm yollarina gitmeden önce uyusmazligin barisçi çözüm yollari kullanilarak çözümlenmesini hedeflemistir. Bu anlamda, grev ve lokavta basvurmadan önce arabuluculuk sürecinden geçilmesi de bir zorunluluk olarak düzenlenmistir. Resmi arabuluculuk; toplu menfaat uyusmazliklarinda taraflardan birinin toplu sözlesme görüsmelerine dahil olmamasi ya da görüsmelere devam etmemesi ya da toplu is sözlesmesi görüsmelerinin baslamasindan itibaren kanunda öngörülen ilk görüsme süresinin sona ermesine ragmen taraflarin anlasamamasi durumlarinda, taraflarin grev ve lokavta ya da zorunlu hakeme gitmeden önce basvurmalari gereken barisçi bir çözüm yoludur. Çalismamizda sürecin en önemli aktörü olan arabulucunun nitelikleri, resmi arabuluculuk sürecinin süresi, bu sürenin kullanimina iliskin hususlar, taraflarin süreyi kötü niyetle kullanmaya iliskin tesebbüslerinin örnekleri, resmi arabulucu nezdinde yapilan görüsmelerde taraflarin kullandiklari stratejilerin neticeleri ve hukuka uygunlugu, arabulucunun süreç içerisindeki çalisma yöntemi, riayet etmesi gereken hususlar, arabulucunun görevini yerine getirirken olasi kusurlu davranisinin sonuçlari ile kendisine karsi islenen suçlar, arabuluculuk sürecinin toplu is sözlesmesinin akdedilmesiyle sonuçlanmasi ile anlasmama halinde tutulacak tutanagin içerigi ve nihayet arabuluculuk süreci sonrasindaki yasal durum etraflica ele alinacak ve müessese gerek teorik açidan gerekse uygulamadan gelen tecrübemizle pratik açidan incelenecektir. Ayrica resmi arabuluculuk sürecinin mevcut düzenlemesi ile uygulamasina iliskin elestiriler ile önerilerimiz de açiklanacaktir.
Resmi arabuluculuk, toplu menfaat uyuşmazlığı, görevli makam, anlaşmama tutanağı, yetkili sendika.
The purpose of the process for the resolution of collective interest disputes is to conclude a collective labour agreement. Turkish labour legislation also aimes to resolve the conflict using peaceful solutions before applying for confrontational solutions. In this sense, mediation process is regulated as a necessity before resorting to strikes and lockouts. Official mediation is one of the peaceful conflict solution method that the parties have to apply before starting the labour struggle or before applying to the arbitration, in cases where one of the parties does not participate in or does not continue the negotiations in collective interest disputes, or in cases where the parties cannot come to an agreement despite the expiry of the first meeting period stipulated in the law after the beginning of the collective labour agreement negotiations. In this study the qualifications of the mediator, who is the most important actor in the process, the duration of the official mediation process, matters related to the use of this period, examples of attempts by the parties to use the period in bad faith, the results and legality of the strategies used by the parties in the negotiations before the official mediator, the mediator’s working method in the process, matters to be observed, the consequences of the mediator’s possible faulty behaviour while performing his duty, and the crimes committed against him, concluding the mediation process with the conclusion of the collective labour agreement, the content of the minutes to be kept in case of non-agreement and finally, the legal situation after the mediation process will be discussed in detail and the institution is going to be examined both theoretically and practically with our experience from practice. Besides, our criticisms and suggestions regarding the current arrangement and application of the official mediation process is going to be explained.
Official mediation, collective interest dispute, competent authority, non-agreement report, competent employee’s trade union.