Anasayfa / Sicil Sayı 38
Sayfa 125-138

Arastirma Makalesi

İşe Başlatmama Tazminatının Belirlenmesinde Emekliliğin Ölçüt Olarak Değerlendirilmesi

Sicil, 2017/II Sayi 38: Sayfa 125-138

Dr. Canan ÜNAL

Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Is ve Sosyal Güvenlik Hukuku Anabilim Dali

Öz

Is Kanunu’nun 21. maddesi uyarinca, mahkeme veya özel hakem tarafindan feshin geçersizligine karar verildiginde, isçinin basvurusu üzerine isveren tarafindan bir ay içinde ise baslatilmaz ise, isçiye ödenmek üzere en az dört, en çok sekiz aylik ücreti tutarinda tazminatin belirlenmesi gerekir. Ise baslatmama tazminati olarak adlandirilan bu tazminatin miktarinin hesaplanmasinda Yargitay uygulamasi ile “emeklilik” ölçütü dikkate alinmaya baslanmis ve emeklilige hak kazananlar için ise baslatmama tazminatinin alt sinirdan kararlastirmasina iliskin uygulama yerlesmistir. Ancak daha sonra 7. Hukuk Dairesi aksi yönde içtihat gelistirmis ve ise baslatmama tazminatinin belirlenmesinde emekliligi ölçüt olarak dikkate almamaya baslamistir. 9. Hukuk Dairesi ile 22. Hukuk Dairesinin kararlari da zaman içinde dalgalanmistir. Söz konusu Dairelerin son kararlarinda emeklilik ölçütünün tamamen terk edilmedigi ancak eski içtihatlardan farkli olarak her geçerli fesih için de uygulanmadigi gözlenmektedir. Bu çalismanin amaci, ise baslatmama tazminatinin belirlenmesinde emekliligin ölçüt olusturup olusturmadiginin degerlendirilmesidir. Konu, gerçek zemini olan “yas ayirimciligi yasagi” çerçevesinde tartisilmistir.

Anahtar Sözcükler:

İşe başlatmama tazminatı, emeklilik, 6701 sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu.

Consideration of Retirement While Determining Job Security Compensation


Abstract

According to Article 21 of the Employment Act, if the court or the arbitrator concludes that the termination of employment agreement is invalid, a compensation shall be determined to be paid in case the employer does not reinstate the employee to in work within one month upon employee’s application. The compensation, to be not less than the employee’s four months’ salary and not more than eight months’ salary, is called as job security compensation. As per the previous precedents of Court of Cassation, “retirement” should have been taken into consideration when determining the amount of job security compensation. In such a case, the court or arbitrator should have decided the job security compensation as four months’ salary which is the lower limit. However, later, 7th Civil Chamber created a counter-precedent and started not taking account whether the employee was retired or not when determining the amount of job security compensation. The decisions of 9th and 22nd Civil Chambers were not always in line with the former precedent and varied in years. In very recent precedents, it is observed that they both neither completely reject the criteria of retirement nor apply it for all the terminations with valid reason. In this article, it will be discussed whether “retirement” should be taken into consideration when determining the job security compensation amount within the scope of prohibition of age discrimination.

Keywords:

Job security compensation, retirement, Human Rights and Equality Institution of Turkey Act no 6701.