Anasayfa / Sicil Sayı 50
Sayfa 116-126

Araştırma Makalesi

7438 Sayılı Kanun’un (EYT) Anayasa’ya Aykırılığı

Sicil, 2023/II Sayi 50: Sayfa 116-126

Doç. Dr. Çağlar ÇOPUROĞLU
Çankaya Üniversitesi Hukuk Fakültesi İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku

Öz

Kamuoyunda Emeklilikte Yasa Takilanlar (EYT) olarak bilinen 7438 sayili Kanun ile SSK, Bag-Kur ve Emekli Sandigi kapsaminda yaslilik veya emekli ayligi basvurusunda bulunacak kisilere, yas disindaki diger sartlari tasimalari halinde aylik baglanacagi düzenlemesi yapilmistir. Böylece, 4447 sayili Kanun’un yürürlüge girdigi 08.09.1999 tarihi öncesinde çalismaya baslayanlar için “yas kosulu kaldirilmis” ancak sigortalilik süresi ve prim ödeme gün sayisi kosulu varligini korumustur. Yapilan düzenlemeler dolayisiyla, anilan tarihten önce ve tam bu tarihte çalismaya baslayan sigortalilarin, sigortalilik haklari arasinda uçurum meydana gelmistir. Sigortalinin erkek olmasi durumunda bir günlük sigorta baslangiç farki, yaslilik ayligina hak kazanmak bakimindan 17 yila, kadin olmasi halinde ise 20 yila kadar fark dogurmaktadir. Dolayisiyla bu düzenlemeler, makul, adil ve ölçülü degildir; devletin sosyal bir hukuk devleti olma görevleri ve sosyal güvenlik hakki ile bagdasmaz. Bu sebeple 7438 sayili Kanun, Anayasa’nin 2., 5. ve 60. maddelerine aykiridir ve iptali gerekir. Yaslilik ayligina hak kazanma kosullari ivedilikle, tekrar kademeli geçis hükümleri içerir sekilde düzenleme konusu yapilmalidir.

Anahtar Sözcükler:

EYT, Emeklilikte Yaşa Takılanlar, EYT’nin Anayasaya aykırılığı, kademeli geçiş.

Unconstitutionality Of Law No. 7438 (Victims Of Delayed Pension Age - EYT)


Abstract

Known by the public as the Victims of Delayed Pension Age (EYT), Law No. 7438 stipulates that those who will apply for old-age pension or pension within the scope of the SSI, Bag-Kur (the Social Security Organization for Artisans and the Self-employed), and the Retirement Fund of Civil Servants will be granted a pension if they meet other conditions except age. Accordingly, for those who started working before 08.09.1999, when Law No. 4447 entered into force, the “age condition was abolished”, but the conditions of duration of insurance and number of premium payment days remained in force. The regulation caused a gap between the insurance rights of insured persons who started working before this date and those who started working on this date. If the insured person is male, the difference of one day in the starting date of the insurance will result in a difference of up to 17 years in terms of entitlement to an old-age pension and up to 20 years if the insured person is female. Therefore, these regulations are not reasonable, fair, and proportionate; they are incompatible with the duties of the state as a social state of law and the right to social security. Consequently, Law No. 7438 is unconstitutional under Articles 2, 5, and 60 of the Constitution and should be annulled. The conditions to qualify for old-age pensions should be regulated urgently, again, with gradual transition provisions

Keywords:

EYT, victims of delayed pension age, unconstitutionality of EYT, gradual transition.