Anasayfa / Sicil Sayı 43
Sayfa 105-125

Arastirma Makalesi

Gemi Adamına Ödenecek Fazla Çalışma Ücretinin Güncel Yargıtay Kararları Işığında Değerlendirilmesi

Sicil, 2020/I Sayi 43: Sayfa 105-125

Doç. Dr. Arzu ARSLAN ERTÜRK

Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Is ve Sosyal Güvenlik Hukuku Anabilim Dali

Öz

Gemiadaminin fazla çalisma yapmasina iliskin düzenleme 854 sayili Deniz Is Kanunu’nun m. 28 hükmünde yer almaktadir. Madde hükmü gemiadamina ödenecek fazla çalisma ücretini herhangi bir süpheye yer vermeyecek açiklikta düzenlemistir. Madde hükmü ile gemiadamina ödenecek fazla çalisma ücretinin alt siniri belirlenmis ancak taraflara anlasmak suretiyle bu oranin üzerinde bir fazla çalisma ücreti belirleme olanagi da taninmistir. Deniz Is Kanunu’nda belirlenen fazla çalisma ücreti diger bireysel is kanunlarinda belirlenenden daha düsüktür. Bu durum yapilan isin niteliginden kaynaklanmamaktadir ve kanunlar arasinda bir esitsizlik yaratmaktadir. Esitsizlik durumunu gözlemleyen Yüksek Mahkeme, 01.07.2012 tarihinden sonra ortaya çikan uyusmazliklara iliskin olarak verdigi kararlarda gemiadaminin fazla çalisma ücretine Türk Borçlar Kanunu m. 402 hükmünü esas almak suretiyle karar verme ve böylece fazla çalisma ücretlerini esitleme yoluna gitmistir. Ancak son dönemde, Yargitay 9. Hukuk Dairesi’nin 20.11.2018 tarihli bir kararina bu konuya iliskin çarpici bir karsi oy serhi düsülmüstür. Bu çalismada yasal düzenlemeler, ilgili Yargitay kararlari ve karsi oy serhi tüm dayanaklari ile inceleme konusu yapilmistir.

Anahtar Sözcükler:

Gemi adamının fazla çalışma ücreti, gemi adamı, fazla çalışma ücreti.

Review of the Overtime Wages to be Paid to the Seafarers in Respect of the Actual Supreme Court Decisions


Abstract

The regulation on seafarers’ overtime work is defined in Article 28 of the Maritime Labor Law no.854. The Article regulates the overtime wages to be paid to the seafarer in a clear manner without any ambiguity. The Article defines the lower limit of the overtime wages to be paid to the seafarer, but also allows the parties to set an over-working fee above this rate. The overtime wage determined in the Maritime Labor Law is lower than the other individual labor laws. This situation does not arise from the character of the work done and creates an inequality between the laws. Observing the situation of inequality, the Supreme Court has decided after 01.07.2012, that the seafarer’s overtime wages to be paid in accordance with the Obligations Law Article 402 and thus equalized the overtime wages. However, recently an important dissenting opinion has been noted for the decision of the Supreme Court dated 20.11.2018 regarding this issue. In this study, the legal regulations, relevant Supreme Court decisions and the dissenting opinions are examined with all the legal bases.

Keywords:

Seafarers, overtime work, seafarers’ overtime work, Maritime Labour Law.